3 raons per les quals la teva empresa no innovarà (I part)

Les organitzacions i empreses amb les que treballem, saben que mai impulsem comunitats d’innovació oberta simplement posant la tecnologia necessària per crear l’entorn 2.0. que defineix tota comunitat online (al menys el 90% de les iniciatives d’innovació oberta estan creades a partir d’entorns 2.0 segons aquest estudi).

I no ho fem ja que llançar una comunitat d’innovació oberta només perquè disposem d’una tecnologia 2.0 que la faci possible és anar directament al fracàs.

Per a què una comunitat d’innovació funcioni, per a què una empresa avanci en els seus esforços d’innovació fins a convertir-los en sistèmics, abans haurem de dissenyar i posar en pràctica un model d’innovació que s’adeqüi a l’organització per la qual treballem.

Amb el d’avui, iniciem una sèrie de tres articles en els que enumerarem les raons per les quals una empresa no innovarà per molt que s’ho proposi.

Tota empresa amb intencions de sistematitzar la innovació hauria de tenir un check-list de temes a revisar abans de posar-se a innovar. Alguns dels elements clau d’èxit que incloem en el que anomenem “model d’innovació” són:

  • Estratègia, objectius i kpi’s d’innovació.
  • Model de govern de la innovació.
  • Modelo operatiu (persones, tasques, processos).
  • Eines de creació de cultura d’innovació.
  • Pla de comunicació.
  • Pla d’activitats i dinamització de la innovació.

El marc de treball que normalment utilitzem a Induct és el següent:

Marc de treball d’Induct

Els punts anteriors seran alguns dels aspectes clau d’èxit de tota iniciativa d’innovació (oberta) a la teva empresa.

Però, quines són les principals i més comunes raons, per les quals la innovació fracassarà a la meva empresa?

1. Jerarquies

L’excessiva jerarquització:

  • Crea relacions poc transparents.
  • Segueix el model d’acció per obediència vs acció per voluntat d’aportar nou valor.
  • Limita la participació en la generació d’idees per part d’aquells que estan a la part inferior de l’organigrama (els superiors tallen la generació d’idees, o directament s’atribueixen les que consideren bones).
  • Coarta la fertilització creuada d’idees (interdepartamental), per falta de comunicació.

Si la meva empresa segueix el model tradicional d’organització jerarquitzada, ja no hi ha cap solució? Canviar aquest patró és una tasca a llarg termini, però existeixen solucions, com la creació d’un equip d’innovació transversal que sigui impulsor de la cultura i filosofia d’innovació i participació, i que pugui identificar aquells estrats jeràrquics que estiguin limitant la capacitat innovadora de l’organització.

Un es pot inspirar amb aquest cas de Spotify que es mostra en el següent vídeo, no específicament lligat a la innovació, però si a un model d’organització horitzontal que funciona per objectius i resultats.

Spotify Engineering Culture – part 1 from Spotify Training & Development on Vimeo.

A més, podem crear tallers presencials de capacitació per la innovació, o també tallers de creativitat on les idees compten igual, vinguin d’on vinguin.

Evidentment, les plataformes 2.0. també ajuden, qualsevol pot penjar, compartir, comentar i votar les idees dels altres. Però només amb la plataforma no serà suficient, ja que sempre existirà la por a “què pensarà el meu cap si dic això o allò”. Un bon pla de comunicació que tingui com a meta involucrar i fer participar als treballadors ho solucionarà.

Projecte: Ideem Ajuntament de Sant Cugat from Sociedad de la Innovación on Vimeo.

En el pròxim post parlarem de com la burocràcia pot frenar els processos d’innovació.

Reconeixeu la jerarquia com un dels frens a la vostra empresa?

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies