Educación disruptiva en las escuelas

3 escoles disruptives per revolucionar l’educació

En el post anterior d’educació vam veure com KIPP està revolucionant l’educació pel que fa al treball de les expectatives i el treball comunitari. Avui us portem 3 escoles que aporten el seu granet de sorra al canvi de paradigma educatiu. En aquest cas, totes elles estan impregnades pels valors i tendències de l’epicentre d’emprenedoria disruptiu a nivell mundial, Silicon Valley a San Francisco.

1. P-TECH

Versió abreujada de Pathways in Technology Early College High School. Neix el 2011 arran de la col·laboració entre el Departament d’Educació de Nova York i IBM. Actualment són 40 centres que imparteixen cursos de formació professional en les àrees de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM). A les aules d’aquests centres es poden trobar les últimes innovacions tecnològiques aplicades a l’educació. Per IBM és un banc de proves emmarcat en la seva estratègia de Smart Education, on busquen ser l’empresa líder en la revolució tecnològica de l’educació que s’aproxima. Els alumnes, la majoria de sectors poblacionals amb condicions socioeconòmiques més desfavorables, accedeixen a nivells d’educació altíssims. De fet, els preparen en base als estàndards de contractació que s’exigeix ​​a qualsevol persona que vulgui entrar a IBM. Així doncs, per IBM no és només una manera d’experimentar i innovar, sinó una manera de capturar talent i enfocar-lo a aquells sectors emergents i decisius en els propers anys.

Imatge de la web de P-TECH
Imatge de la web de P-TECH

2. AltSchool

Molt diferent de l’anterior. El seu enfocament està alineat amb el moviment maker o DIY. Va ser fundada el 2013 per Max Ventilla, emprenedor i executiu de Google. La seva missió és “preparar els estudiants per al futur a través d’experiències educatives personalitzades en micro-comunitats educatives”. Volen reinventar l’educació alhora que la fan, seguint el concepte learning by doing. Els líders del projecte vénen de Google, Uber, Airbnb i altres startups que han canviat el món tal i com el coneixem. Ara, volen fer el mateix amb l’educació, creant nous paradigmes.

Els seus valors són:

  • Plans personalitzats: en base a les dades individuals de cada alumne (Edu Big Data).
  • Aplicació dels continguts al món real: si no serà útil per alguna cosa, si no és aplicable per poder generar valor amb això, no cal.
  • Connexió amb la comunitat: implicació de les famílies, empreses, artistes, emprenedors, científics… Hi ha molta gent amb coses fascinants per explicar!
  • Desenvolupament personal: treball dels continguts com a vehicle de creixement personal i desenvolupament emocional.
Imatge de la web de AltSchool
Imatge de la web de AltSchool

3. XQ: Super School Project

Un projecte d’innovació oberta aplicat a l’educació. La vídua del difunt Steve Jobs ha iniciat un procés obert a nivell mundial per recollir idees de com ha de ser l’educació actual per estar preparats pel futur. S’invertiran 50M $ en la construcció d’almenys 5 escoles que segueixin el model co-dissenyat per tots els participants en el procés. El projecte parteix de 3 bases elementals que es posen a disposició dels participants com a punt de partida per donar idees:

El mateix procés obert de co-creació vol ser un exemple de la nova economia col·laborativa i del coneixement. Busca reivindicar el valor democràtic de la innovació oberta, on s’assumeix que si moltes persones, centenars, milers, miren de resoldre un problema complex col·laborant i compartint la seva creativitat, els resultats poden ser més disruptius i de major impacte. Per a això, hi ha tot un procés en fases que busca ordenar el caos (necessari) que es dóna en les fases inicials de l’embut. Us convidem a compartir una idea amb ells formulant una frase que comenci per: “What If…

Imatge de la web de Rethink
Imatge de la web de Rethink

A Societat de la Innovació també treballem en projectes que busquen obtenir resultats diferents a través de la col·laboració de les persones. Ho fem en l’educació així com en salut, administració, empresa… Qui no necessita innovar?

Seguirem buscant els projectes que canvien el món perquè vosaltres pugueu canviar el vostre. 🙂

Héctor Gardó

Licenciado en Ciencias Políticas y Master en Gestión Pública en la UAB. Siempre vinculado al mundo educativo. Ha estado en el ámbito público como técnico del Departamento de Enseñanza, en el privado como consultor de negocios y en un centro educativo como docente en Dinamarca. Ahora como consultor de Innovación Abierta desarrolla proyectos de educación y emprendimiento en diversos niveles (secundaria, FP y univertario). Profesor de gestión de las organizaciones en la UAB.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies