10 llistes indispensables que tot responsable d’innovació ha de fer i mantenir actualitzades

El cap de setmana passat vaig llegir un artícle sobre les llistes que tot emprenedor hauria de fer i mantenir actives. Com amant de les llistes, aquest article em va portar a pensar, ¿quines són les llistes que necessita un responsable d’innovació per assegurar que està fent bé la seva feina? Quantes en necessitaria i per què? I aquest ha estat el resultat. No us les perdeu, portaran el vostre rendiment un pas més endavant.
pastedImage2

Com a consultor d’innovació obsessionat per l’èxit dels responsables d’innovació, en el seu objectiu d’impulsar la capacitat innovadora de les seves organitzacions, acostumo a pensar que la sobreinformació a tot el que es mou al voltant de la paraula “innovació” (blocs, LinkedIn, plans estratègics, màrqueting corporatiu…), simplement no us ajuda.

No és que els continguts no siguin bons, evidentment. És que el responsable d’innovació els rep i llegeix sense cap ordre. Cada un de nosaltres som responsables de quina informació necessitem i de com la gestionem. La gestió del coneixement és responsabilitat del Innovation Manager.

En una època repleta d’eines digitals per gestionar la innovació, vaig a reivindicar una cosa molt tradicional que potser ens hem oblidat de fer, quan en realitat manté tot el seu valor: fer llistes que ens ajudin a estar atents al que realment necessitem estar atents, com a responsables d’innovació. Per actuar àgilment, ràpid, lean, per no caure en el parany del sobreanàlisi, com deia Xavier Marcet en un dels seus últims articles a Sintetia. Així que avui us proposo:

10 llistes que tot responsable d’innovació s’hauria de fer i mantenir actualitzades:

Podeu utilitzar Excel, Evernote, Notes del vostre iPhone (això faig jo) o qualsevol altra eina per fer llistes, que n’hi ha a cabassos (compte, no confondre amb eines per la gestió de tasques). Però, por provocar, no oblideu que està demostrat que escriure a mà és molt més poderós que escriure a ordinador, si del que es tracta és de recordar.

Però anem allò que és important. Us preguntareu per què considero imprescindible que us feu aquestes 10 llistes. I ho resumiré en 3 objectius:

  • Assegurar l’èxit del model d’Innovació corporatiu del que sou responsables: és a dir, que aporta cada vegada millors resultats per a la companyia.
  • Assegurar que esteu aprofitant els actius corporatius i les oportunitats que us presenta el vostre ecosistema (és a dir, que esteu complint amb la vostra obligació d’explorar què és el que passa fora de la vostra organització): és a dir, que no esteu treballant amb una visió massa tancada. La innovació, quan és oberta, ofereix moltes més possibilitats!
  • Assegurar que sabeu on esteu, en comparació amb els competidors. Heu de saber què pensen els clients i no-clients (ells són els que us posicionen), tant de vosaltres com de la competència (us posicionen en relació a les altres ofertes en el mercat). Només així oferireu noves solucions innovadores al mercat!

Si creieu que tots aquests temes no són de la vostra incumbència, si us plau llegir-vos un antic post que vaig escriure sobre algunes coses que necessita saber un responsable d’innovació, així com les funcions d’un comitè d’innovació.

Convençuts? Espero que sí. Comencem:

1. Llista de potencials partners.

Ets Director d’Innovació? Recorda això: La innovació és oberta o no és.

[Tweet “Ets Director d’Innovació? Recorda això: La innovació és oberta o no és.”]

Innovar és col·laborar. Amb els empleats, amb l’administració, amb empreses, startups, investigadors, universitats, estudiants, emprenedors, ciutadans. Innovar és buscar en tot moment aquell agent extern (o intern) que et pot aportar valor en cada fase del procés d’innovació.

Ja saps amb qui pots col·laborar? Saps què et pot aportar cada partner potencial? T’encarregues de cercar potencials partners? Ja has posat a la competència com a potencial partner?

Si la resposta a aquestes preguntes és no, la meva resposta és: fes-ho ja! I fes-te aquesta llista.

2. Llista de startups del sector.

Molt en la línia de la llista anterior, però aquesta llista mereix una entitat pròpia.

Per innovar més enllà de les millores incrementals de producte, moltes vegades necessitarem la col·laboració amb startups que ens permetin canviar el model de negoci, crear nous mercats, diversificar negocis, etc. I no només això, conèixer les startups del vostre sector (i d’altres sectors!) També us ajudarà a inspirar-vos. Recomano que convideu de tant en tant a alguna startup a venir a fer una xerrada a les vostres oficines. Per veure què fan, com ho fan, com treballen, i fins i tot com podríeu col·laborar.

Evidentment, d’aquesta llista sorgeixen potencialitats com crear el vostre model de Corporate Venturing, del qual parlarem aviat i que respon a la pregunta: com podeu innovar a través de la inversió en startups?

A on buscar? Todo Startups i Eureka Startups és un bon començament.

3. Llista de talent que us hagi impressionat.

La innovació es basa en les persones. Ja siguin empleats, ex empleats, excompanys de feina en una altra empresa, professionals d’altres companyies que hagueu conegut… ens interessa recordar les competències, habilitats i talent que ens hagin inspirat, perquè en qualsevol moment els podrem necessitar.

Per començar aquesta llista, comenceu per 10 persones. Segur que us serà molt fàcil i us vindran molt ràpid a la ment. Feu-vos aquesta pregunta: quines 10 persones que conec m’agradaria en algun moment implicar en el procés d’innovació corporatiu? Si no arribeu a 10, busqueu una mica en el vostre LinkedIn. I no perdeu l’oportunitat que us ofereix una xarxa social corporativa per tenir a mà les competències de cada empleat. Si us pregunteu com posar-ne en marxa una, només heu de posar-vos en contacte amb nosaltres! 🙂

4. Llista de competidors: propostes de valor, productes i serveis.

Aquesta llista és bàsica. Convé haver definit prèviament quina és la proposta de valor que ofereix la vostra companyia al mercat, i a partir d’aquí llistar la competència i les seves propostes de valor. Per començar a fer la llista podeu:

  • Cerca a Internet. Google és el rei.
  • Preguntar directament als vostres clients sobre la competència. Què pensen de la competència? Què han sentit de la vostra competència?
  • Contactar amb la vostra competència, no està prohibit! Potser, més enllà de competidors, poden convertir-se en partners.

Aquesta llista us ajudarà a seguir millorant els vostres productes i serveis.

5. Llista amb Fonts d’informació clau: innovació, i informació sectorial.

Un altre bàsic: explorar de forma recurrent. Les fonts d’informació són dinàmiques, sempre apareixen blocs del vostre sector, o de tendències de negoci i consum noves que us poden inspirar. Us recomano ja d’entrada:

I en espanyol: Sintetia, Repensadores, El Miracielos, o Societat de la Innovació, entre molts altres. Ho sé, vergonyós que posem el nostre bloc, però si existim és per ser una font d’informació de valor per a vosaltres, responsables d’innovació. I espero que així sigui!

Un altre dia ens estendrem més en aquest punt, perquè tingueu un bon llistat de recursos d’innovació i tendències que us sigui útil.

Sincerament, us recomano que us plantegeu pagar per rebre tot el contingut d’aquests llocs (entre els que us he citat, els internacionals són els que cobren). Fins i tot, si la companyia no us dóna el pressupost per fer-ho, pagueu-lo vosaltres. Al cap i a la fi, us aporta valor a vosaltres com a professionals.

Ah! I us recomano també, com faig jo, que us creeu un feedly con todos estos recursos. amb tots aquests recursos. Entrant cada dia cinc minuts, us mantindreu informats de tot el que necessiteu! Compartiu fins i tot aquest feedly amb tots els implicats en el Govern de la Innovació a la vostra empresa. Repeteixo: l’exploració és bàsica per assegurar la vostra capacitat innovadora, no només com a empresa, també com a professionals.

6. Llista de Proveïdors d’innovació.

L’altre dia, parlant amb el director d’Innovació d’una important farmacèutica, ens deia: “hi ha tants consultors d’innovació i tan bons en cadascuna de les seves especialitats, que necessitaria tenir un entorn estable on poder contactar-los en tot moment quan em pugui aportar valor contractar-los“. I la veritat, hi estic d’acord. Doncs això, fes-te una llista per saber en què és (som) bons cada un de nosaltres.

Farem que innovis millor, farem el teu treball millor!

7. Llista amb el feedback dels teus clients i no-clients en relació als teus productes i serveis.

Aquesta llista us servirà per prioritzar les millores dels vostres productes, serveis i models de negoci. Fins i tot de processos interns que millorin la relació amb els clients. Us servirà per entendre també per què els no-clients contracten a la competència, o usen productes substitutius. I a partir d’aquí podreu començar a pensar què heu de millorar i canviar.

Podeu ordenar els inputs que rebeu pel nombre de vegades que es repeteix aquest feedback. Si els clients us diuen: “El vostre servei tècnic és lent” moltes vegades, aquí teniu un tema per prioritzar. Si els no clients us diuen: “No tinc pressupost per pagar aquest servei, tot i que em sembla molt interessant i m’aportaria molt valor”, potser hàgiu de pensar en un model de negoci diferent que us permeti capturar al client primer, perquè vegi el valor, i que després us pugui pagar.

8. Llista d’Idees (internes i externes) de nous productes, serveis i models de negoci.

Aquesta llista és òbvia. Segurament, no és una llista que hagueu de fer vosaltres sols, responsables d’innovació, sinó més aviat hauria de ser una tasca compartida, fins i tot amb el conjunt de l’organització, per la qual cosa necessitareu una bona eina 2.0, que us permeti capturar idees. I si us poseu a això, més que només un portal d’idees, necessitareu una eina que us permeti gestionar el procés d’innovació més enllà de les idees: comentar, votar, filtrar les idees, fer equips al voltant de les idees, passar-les a fase de desenvolupament, generar indicadors de cada projecte d’innovació … Ho sé, aquesta llista que us poso és tramposa, perquè sabeu que us vaig a proposar Induct Software®. Si necessiteu més informació sobre la nostra eina, contacteu-nos.

Però això no vol dir que no pugueu tenir la vostra pròpia llista. Per exemple, de totes les idees seleccionades, us recomano seleccionar les que semblaven bones i no s’han dut a terme en el procés d’innovació. Les que han quedat en stand by. Perquè en qualsevol moment pot venir una idea complementària que finalment us permeti tirar endavant aquesta idea que havies posat a la nevera.

9. Llista de Tasques a curt termini i mig per gestionar i millorar el model d’innovació corporatiu.

Aquesta llista és de pura execució de la innovació. Aquí, posa’t les coses que necessites fer, prioritzades en el temps, primer per gestionar el cicle d’innovació a curt termini (per exemple: coordinar la formació d’habilitats creatives, comunicar els nous reptes d’innovació, prototipar l’última idea aprovada…), així com totes les tasques que necessiteu dur a terme per millorar el model d’innovació a mig termini (per exemple: incorporar la participació de clients i usuaris finals, relacionar-nos millor amb startups, posar en marxa una plataforma d’innovació oberta, crear un programa d’ intraemprenedors, etc.).

10. Llista de feedback intern sobre com està funcionant la innovació en la companyia.

Estàs gestionant el cicle d’innovació de la teva empresa, la qual cosa implica a moltes persones, en molts casos al conjunt de l’organització. Hi ha alguns indicadors que et serviran per veure si està funcionant el model que heu posat en marxa, però el millor serà recollir feedback directe dels implicats.

Què t’ha agradat del procés? Què no? Has après alguna cosa? Sents que avancem? Com seguiries millorant el model d’innovació?

Podries fins i tot fer una enquesta interna anual.

Conclusió: responsable d’innovació, a fer llistes!:

Em trobo amb molts responsables d’innovació que sorprenentment, no és que no tinguin aquestes llistes creades i molt menys actualitzades, sinó que simplement no s’ocupen d’aquests temes! Recordeu, l’objectiu d’un responsable d’innovació és oferir nou valor al mercat, a través de nous productes, serveis, models de negoci, processos…

Per això, cal que tingueu controlats els vostres actius, els agents interns i externs que us poden aportar valor en cada moment, i que sapigueu relacionar-vos amb tots ells. També necessiteu assegurar-vos que sabeu què és el que està passant fora. No és que sigui necessari, és que és imprescindible per innovar de veritat!

M’he deixat alguna llista important? Teniu alguna altra llista que com a responsables d’innovació estigueu utilitzant i que pugueu aportar als altres? Compartiu-la, ens ajudareu a tots!

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies