10 dades clau per convèncer al teu CEO de que inverteixi en innovació el 2016

Fa temps vaig escriure un post donant alguns consells per convèncer la Direcció perquè inverteixi en Innovació. Amb el temps me n’adono que hi ha alguna cosa que va més enllà dels números. És l’actitud de la Direcció. Són líders o són gestors. I d’aquí la pregunta clau que vull plantejar en aquest post: el teu CEO, gestiona o lidera?

Si portes temps pensant que a la teva empresa cal implementar un model d’innovació formal. Si penses que la teva empresa ha de ser capaç de capturar nous clients amb serveis més personalitzats. Si t’agradaria enamorar més als usuaris actuals amb nous productes. I si a més vols saber si la teva empresa serà una de les 12000 empreses que invertirà aquest any en innovació a partir del pròxim any… Envia-li aquest post al teu CEO, o presenta’l a un comitè (o a l’ascensor) les 10 dades que et mostrem en aquest post, i avalua la seva resposta… En aquest moment sabràs si el teu CEO és un gran líder a qui ajudar, o simplement un bon gestor al qual avorrir.

Però abans, vull proposar un context típicament contrari a la innovació, per posar les coses encara més difícils. Perquè vull que quan li presentis les 10 estadístiques de què parlem en aquest post, li facis també una breu introducció com la següent, demostrant que coneixes bé la situació de la companyia i que entens per què la innovació és la solució.

Qualsevol CEO, innovador o no, líder o simplement gestor, bé pot trobar-se en una situació semblant a aquesta:

Anem a posar el cas d’un jove CEO d’una PIME familiar industrial que compta amb més de 20 anys d’experiència en el sector. L’empresa manté una fidel cartera de clients, i està poc a poc superant la crisi a través d’un gran esforç i contenció de despeses. La internacionalització del negoci ha estat una de les palanques que li ha permès al CEO mantenir el nivell d’ingressos i beneficis de la companyia. Una aposta que l’ha obligat a viatjar molt durant aquests últims anys (i veure els seus fills molt menys del que li hagués agradat).

El seu estil de gestió es veu reforçat pel fet que s’ha format en una important escola de negocis, on li han ensenyat els elements clau que tot bon gestor ha de controlar: poc deute, poca estructura de costos fixos, focus en productivitat, processos de producció eficients, cash flow, un marge brut com més alt millor, un bon quadre de comandaments per poder prendre les millors decisions… La seva gestió, eficaç, es basa en controlar la informació clau del negoci per gestionar els números a curt termini , més un petit grup de confiança en l’empresa que li permet delegar els canvis interns necessaris per reduir despesa i incrementar productivitat i vendes.

  • El ritme de creixement de l’empresa és baix, comparat amb xifres espectaculars en anys anteriors. Molta feina per tan poc resultat. Altres petites empreses del sector creixen a major ritme.
  • Els clients comencen a parlar d’altres companyies que desconeixies i amb les que cada vegada estan treballant més. Ofereixen nous productes, el seu model de negoci és diferent. Per aquesta raó, el ritme anual de caiguda de clients (churn rate) és més gran que anys anteriors.
  • Ha crescut la rotació d’empleats en l’empresa. Sembla que estem sortint de la crisi, i els treballadors troben millors ofertes professionals. L’àrea de producció s’està ressentint.

Com a bon gestor, el teu CEO ha sentit a parlar de la innovació. Però molt del que es diu li sona a: Augmentar despesa. Coses d’empreses grans. Màrqueting (del dolent). Esforç sense resultats clars. Risc elevat… I no li agrada el risc.

Però també és perfectament conscient que els entorns (sectors, clients, usuaris i consumidors) canvien. Que abans es venien més de 4 milions de diaris al dia a Espanya i ara aquesta xifra es troba al voltant dels 2 milions, que el 2005 s’entregaven més de 5.000 milions d’enviaments de Correus a l’any, per 3.000 milions el 2013. Que ara consultem 150 vegades al dia el nostre mòbil, i que cada espanyol gasta més de 800 euros a l’any en compres per Internet o mòbil… I que l’empresa que dirigeix (lidera, o simplement gestiona) no pot ser la mateixa que fa 20 anys.

Així que escoltarà les dades que li presentaràs. I aquí van.

10 dades per convèncer el teu CEO que aposti per la innovació:

1. Les empreses que inverteixen en innovació (entre un 1 i un 5% dels seus ingressos) creixen 3 vegades més ràpid que la resta. (Font: PriceWaterhouseCoopers, Estudi d’Innovació a Espanya, 2014). Com t’ho faràs per créixer com ho fan les empreses més innovadores?

[Tweet “Les empreses que inverteixen en innovació (entre un 1 i un 5% dels seus ingressos) creixen 3 vegades més ràpid que la resta.”]

2. El 40% de les empreses que lideraven el Fortune 500 l’any 2000 ja no es trobaven en aquest grup l’any 2010. El percentatge d’empreses noves al Fortune 1000 ha passat d’un 35% en la dècada 1973-1983 a un 70% en el període 2003-2013 (Font: “Future of Business”, Brian Solis, 2013) Com et mantindràs com a líder?

[Tweet “El 40% de les empreses que lideraven el Fortune 500 l’any 2000 ja no es trobaven en aquest grup l’any 2010.”]

3. El 80% de les idees de negoci disruptives vénen de fora de les 4 parets de les companyies. Com seràs innovador sense implicar els agents del teu ecosistema (empleats, clients, usuaris, proveïdors, startups)?

[Tweet “El 80% de les idees de negoci disruptives vénen de fora de les 4 parets de les companyies.”]

4. El 40% talent universitari vol treballar per a empreses que aposten per la innovació i els espais col·laboratius. Com atrauràs als millors universitaris?

[Tweet “El 40% talent universitari vol treballar per a empreses que aposten per la innovació i els espais col·laboratius.”]

5. Les empreses col·laboratives i que generen oportunitats de participació reals tenen empleats més motivats, i superen en beneficis en un 20% a les empreses en el quartil inferior de motivació. Com motivaràs als teus empleats?

[Tweet “Les empreses col·laboratives i que generen oportunitats de participació reals tenen empleats més motivats, i superen en beneficis en un 20% a les empreses en el quartil inferior de motivació.”]

6. Només un 34% dels treballadors confia altament en el seu equip directiu. (Font: Estats Units, Interaction Associates). Com els implicaràs?

[Tweet “Només un 34% dels treballadors confia altament en el seu equip directiu.”]

7. Per cada euro invertit en innovació, les vendes mitjanes creixen en 3,7 €. El retorn mitjà de la inversió en innovació a Espanya és del 10%. (Font: Informe Cotec 2014) Com creixeràs en vendes?

[Tweet “Per cada euro invertit en innovació, les vendes mitjanes creixen en 3,7 €. El retorn mitjà de la inversió en innovació a Espanya és del 10%.”]

8. És set vegades més car atraure nous clients que retenir els actuals. Un client fidel val 10 vegades la seva primera compra. (Font: White House Office of Consumer Affairs) Com atrauràs nous clients per seguir creixent? Com crearàs una experiència de client impactant des de la primera compra?

[Tweet “És set vegades més car atraure nous clients que retenir els actuals. Un client fidel val 10 vegades la seva primera compra.”]

9. Al 73% dels consumidors i clients no els importaria que la teva marca desaparegués demà. (Font: Co.Exist). Com t’ho faràs perquè els interessi que la teva empresa segueixi viva?

[Tweet “Al 73% dels consumidors i clients no els importaria que la teva marca desaparegués demà.”]

10. Cal 12 experiències de client positives per contrarestar una mala experiència de client. Com sorprendràs positivament als teus clients?

[Tweet “Cal 12 experiències de client positives per contrarestar una mala experiència de client.”]

Un cop presentats aquests números, explica-li com podeu començar a innovar. Explica-li que altres PIMES ja destaquen per la seva capacitat innovadora, i explica-li que no és tan car com pot semblar, i que pot plantejar-se com una inversió progressiva (la majoria de les empreses innovadores inverteixen entre el 1 i el 2% de la seva facturació en innovació).

Com creus que actuarà el teu CEO davant aquestes dades? En qualsevol cas, en la seva resposta identificaràs si el teu CEO és un gran líder o, simplement, un molt bon gestor.

Si creus que m’he deixat alguna dada important en aquesta llista, si us plau ajuda’m a completar-la, som molts els que treballem per insistir als CEO de les nostres empreses de la necessitat d’invertir en innovació. I si creus que necessitem menys gestors i més líders, per favor fes difusió i comparteix aquest post!

Molta sort amb els vostres CEO!

Pd: us deixo amb un parell de fonts utilitzades per aquest post

http://www.pwc.es/es/sala-prensa/notas-prensa/2013/breakthrough-innovation-growth.html

http://innolandia.es/empresas-innovadoras-en-espana/

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies