10 coses que el Responsable d’Innovació necessita saber

Totes les companyies desitjarien ser més innovadores. Moltes d’elles han assignat la tasca a un Responsable d’Innovació, però moltes vegades aquests no saben per on començar. Aquí va un llistat de 10 coses que tot Responsable d’Innovació hauria de saber abans de començar qualsevol activitat d’innovació a l’empresa:

1. La innovació és un procés continu.

No pensis que innovar és un esdeveniment anual o que és només dur a terme alguns tallers!

5 nivells de maduresa de la innovació en les empreses (Font: www.fastcompany.com)
5 nivells de maduresa de la innovació en les empreses (Font: www.fastcompany.com)

2. Assigna un pressupost equilibrat, per evitar quedar-te en simple creativitat.

Per innovar de veritat s’ha d’implementar, i per això es requereix dedicació en temps i diners! A més, és necessari definir d’avant mà quin portafolis d’innovació busca l’empresa, quants projectes de millora incremental, i quants projectes d’innovació disruptiva està disposada a finançar l’organització.

Quin tipus d'innovació definirem?
Quin tipus d’innovació definirem?

3. Necessites implicar a les persones i agents del teu ecosistema.

Necessites als teus professionals (tots, i especialment aquells que estan més a prop del client), necessites col·laborar amb partners, universitats, emprenedors, inclús amb competidors!

Les empreses prefereixen que les relacions col·laboratives siguin amb socis estratègics
Les empreses prefereixen que les relacions col·laboratives siguin amb socis estratègics

4. Defineix uns reptes d’innovació adequats amb l’estratègia de l’empresa, i comprensibles per a qualsevol professional de l’empresa.

Si no alinees els reptes d’innovació amb els objectius estratègics, la direcció serà la primera en frenar les idees que capturis, per tant, defineix reptes i fes que el repte sigui comprensible per tots perquè puguis capturar el major nombre d’idees!

Innovation targetting Matrix (Font: Stephen M. Shapiro)
Innovation targetting Matrix (Font: Stephen M. Shapiro)

5. Evita “buscar idees”, busques solucions.

No busques idees, busques solucions a reptes concrets. Pensa-ho bé i veuràs la diferencia!

Comunitat d’innovació de sopes Campbell (Font: http://www.campbellideas.com)

6. Innovar és pensar en el client.

Intern o extern, sempre existeix un client al qual enfocar les nostres idees, i ell decidirà si les nostres innovacions són vàlides o no. Integra’ls en el procés d’innovació.

L’Hospital de Sant Joan de Déu ha personalitzat la sala de TAC's per a infants i adolescents
L’Hospital de Sant Joan de Déu ha personalitzat la sala de TAC’s per a infants i adolescents

7. Comunicar és clau.

La innovació requereix d’implicació top-down, però sobretot requereix la participació bottom-up! Necessites motivació, actitud, participació, i sense comunicació, no arribarà. Formació, presentacions de reptes d’innovació, tallers de creativitat, mailing, comunitats internes d’innovació, grups de treball… són algunes de les eines bàsiques per comunicar els objectius d’innovació a tots els implicats.

Exemple: Sessions de formació en la comunitat d’innovació oberta de BSM-UPF

8. Dedica esforços en l’expermientació i el prototipatge.

La creativitat no és innovació! La innovació és valor, i el valor ve de projectes testats i implementats, no de les idees.

Prototipatge d’un dels projectes en la comunitat d’Innovació de l’Ajuntament de Sant Cugat (Ideem)
Prototipatge d’un dels projectes en la comunitat d’Innovació de l’Ajuntament de Sant Cugat (Ideem)

9. Si no fomentes l’error, la innovació en la teva empresa morirà més d’hora que tard.

Les persones no es troben còmodes amb el risc, la creativitat i la innovació. Has de demostrar que l’error, apart d’inevitable i necessari, és positiu, és aprenentatge, per a què les persones segueixen contribuint al teu procés d’innovació inclús després d’haver fallat alguna vegada! Pots aprendre del Grup Tata, que realitza una campanya anual per premiar el millor error de l’any.

10. La innovació implica crear una experiència diferent.

Participar en innovació no pot ser una activitat rutinària. La innovació ha de ser una experiència per la persona que participa en ella, la qual hi gaudeixi, recordi, i perquè tots hi vulguin tornar a participar. A més, un bon sistema de reward & recognition, i una festa anual com a celebració de la iniciativa d’innovació, on tots aprenguin i vegin els resultats dels seus esforços, ajudarà a generar aquesta experiència entre els professionals de l’empresa.

Startup event en la comunitat d’innovació oberta del Baix Llobregat, Innobaix
Startup event en la comunitat d’innovació oberta del Baix Llobregat, Innobaix

No ho dubtis: com a Responsable d’Innovació, si apliques aquests 10 principis, incrementaràs les probabilitats d’èxit de la teva empresa a l’hora d’innovar.

Ah! I si vols seguir llegint sobre tot el que necessites saber com a Responsable d’Innovació, pots donar-li un cop d’ull als següents articles que ens han semblat interessants, i per suposat al nostre bloc!

jpb.com

blog.mbaco.com

bradenkelley.com

timkastelle.org

linkedin.com

Responsable d’Innovació: Molta sort en el teu camí!

Vols començar a  innovar? Posa’t en contacte amb nosaltres!

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Uso de cookies

    Utilizamos cookies propias y de terceros para medir tu actividad en éste sitio web y mejorar el servicio ofrecido mediante el análisis de tu navegación. Si continuas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies